Σιδηροδρομικές ειδήσεις από τη Λάρισα και όχι μόνο

ΓΡΑΜΜΗ ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ

Εντός του νέου Σ.Σ. Νέων Πόρων Πιερίας (Χ.Θ. 392 - Χιλιομέτρηση νέας γραμμής) υπάρχει ήδη η διασταύρωση της 5ης γραμμής η οποία οδηγεί στην παλαιά γραμμή Πλαταμώνα.

Το κτίριο του Σ.Σ. Πλαταμώνα (Χ.Θ. 401,610 – Υψόμετρο 7,10 μ.) είναι Γ’ τάξεως, διώροφο, κεραμοσκεπές με υπόστεγο στο ισόγειο & ενδιαίτημα του σταθμάρχη στον όροφο. Διαθέτει αποθήκη, υδατόπυργο μεγάλης χωρητικότητας, τέσσερα πέτρινα ισόγεια κτίρια για την διαμονή του προσωπικού, τρεις γραμμές και μία μόρτα. Βρίσκεται σε παραθαλάσσιο σημείο με πλήθος αιωνόβιων πλατανιών. Να σημειωθεί ότι είχε επιβατική κίνηση χιλιάδων ατόμων ετησίως, καθώς ο σιδηρόδρομος ήταν μέχρι τέλους το δημοφιλέστερο μέσο μεταφοράς, των Λαρισαίων και όχι μόνο, προς το δημοφιλές αυτό τουριστικό θέρετρο.

Η γραμμή συνεχίζει «αγκαλιάζοντας» την θάλασσα σε ένα μαγευτικό τοπίο με πλούσια βλάστηση. Στη συνέχεια διέρχεται μέσα από σήραγγα κάτω από το Κάστρο του Πλαταμώνα και μετά την ανοιχτή γαλαρία συγκλίνει με τη νέα χάραξη στην τοποθεσία Παραλία Αγίου Παντελεήμονα Πιερίας (βόρεια έξοδος νέας σήραγγας Πλαταμώνα). Και σ’ αυτό το σημείο οι χαράξεις συγκλίνουν τόσο κοντά, ώστε να παρέχεται μεγάλη ευκολία για την ολιγοδάπανη κατασκευή αλλαγής τροχιάς.

Η γραμμή του Πλαταμώνα κατασκευάστηκε το 1916 και ήταν στην αρχή της ενωτικής γραμμής Παπαπουλίου Λάρισας – Πλατέος Ημαθίας (Χ.Θ. 394,026 – 482,567). Η γραμμή αυτή σύνδεσε τον Λαρισαϊκό Σιδηρόδρομο με το δίκτυο της S.M. (Chemins de fer de Salonique a Monastir) στην Μακεδονία και κατ’ επέκταση σύνδεσε σιδηροδρομικά την πρωτεύουσα με την υπόλοιπή Ευρώπη. Επίσης μετά τη Μάχη του Πλαταμώνα (15-16 Απριλίου 1941) τα γερμανικά στρατεύματα προέλασαν προς νότο μέσω του διαδρόμου των γραμμών Πλαταμώνα & Τεμπών. Αποδεικνύεται έτσι και η ιδιαίτερη ιστορική σημασία της γραμμής πέρα από το φυσικό κάλλος.