13/01/2004
Του Δημ. Κατσανάκη
«Αυτή είναι η νέα εποχή της Ελλάδας. Η Ελλάδα αλλάζει και αλλάζει σε πάρα πολλά σημεία και ένα από τα σημεία αυτά είναι οι μεταφορές», τόνισε χθες από τη Λάρισα ο πρωθυπουργός Κων. Σημίτης εγκαινιάζοντας και παραδίδοντας στην κυκλοφορία τις νέες γραμμές Ευαγγελισμού–Λεπτοκαρυάς και παραλλαγής Αξιού καθώς και τις σήραγγες Τεμπών και Πλαταμώνα. Με σκοπό να αναδείξει το έργο της κυβέρνησής του στον τομέα των μεταφορών, καθιστώντας το σιδηρόδρομο ανταγωνιστικό με το αυτοκίνητο, ο πρωθυπουργός έφθασε δέκα λεπτά μετά τις 12 το μεσημέρι με ειδική αμαξοστοιχία από τη Θεσσαλονίκη και έγινε δεκτός με θερμές εκδηλώσεις από εκατοντάδες Λαρισαίους, που είχαν συγκεντρωθεί από νωρίς το πρωί στο φρεσκαρισμένο σιδηροδρομικό σταθμό. Μέσα σε εκρηκτική κατάσταση, που προκάλεσαν τα χειροκροτήματα και τα συνθήματα με κυρίαρχο αυτό «Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ, ενωμένο δυνατό», ο κ. Σημίτης αποβιβάστηκε από την ειδική αμαξοστοιχία και κατευθύνθηκε στη διαμορφωμένη αίθουσα του κυλικείου, όπου παρουσίασε το σχέδιό του για το σύγχρονο σιδηρόδρομο στην Ελλάδα. «Αντίθετα με την παλιά ροή των πραγμάτων, που έδινε στο αυτοκίνητο την προτεραιότητα, δημιουργούμε και εδώ στη χώρα μας, αυτό που δημιουργούν όλες οι χώρες της Ευρωπαïκής Ένωσης, να υπάρχουν περισσότερα μέσα μεταφοράς που είναι μεταξύ τους ανταγωνιστικά» είπε χαρακτηριστικά και επισημαίνοντας ότι με τα σύγχρονα μέσα και την εξέλιξη που θα έχει το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο σιδηρόδρομος είναι ήδη ανταγωνιστικός με το αυτοκίνητο αλλά και με το αεροπλάνο υπό ορισμένες συνθήκες. Με κεντρικό άξονα της ομιλίας του «Αυτή είναι η νέα εποχή της Ελλάδας» ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι σήμερα γίνονται, βαθμιαία, πραγματικότητα όσα έμοιαζαν πριν μερικά χρόνια «όνειρα άπιαστα, ακατόρθωτα και μακρινά» και αναφέρθηκε στις μεταρρυθμιστικές αλλαγές, μεταξύ των οποίων και στις μεταφορές, για την ανάπτυξη, που δημιουργούν νέες δυνατότητες. Νέες δυνατότητες, όπως είπε, για επιχειρήσεις να εγκατασταθούν και να μεταφέρουν με ταχύτητα τα προïόντα τους στις κύριες αγορές. Να εγκατασταθούν εδώ ή όπου αλλού στην περιφέρεια, για να έχουν χαμηλότερο κόστος. Νέες δυνατότητες όσον αφορά στον τουρισμό, όσον αφορά στις επικοινωνίες. Νέες δυνατότητες γιατί οι διάφορες περιοχές της χώρας, οι οποίες παλιά ήταν απομονωμένες δεν είναι πια τόσο ή δεν θα είναι πια καθόλου απομονωμένες». Σε άλλο σημείο της σύντομης ομιλίας του, ο πρωθυπουργός ανέδειξε την ανάγκη συνέχισης του έργου του «αυτού του καινούργιου που ξεκινήσαμε» δείχνοντας εμμέσως πλην σαφώς στο διάδοχό του στην προεδρία του ΠΑΣΟΚ Γιώργο Παπανδρέου την κατεύθυνση της σύγκλισης της ελληνικής οικονομίας με τις οικονομίες των άλλων ευρωπαïκών χωρών και κατέληξε: «Δείχνουν ότι οι Έλληνες έχουν την ικανότητα και οι Έλληνες πρέπει να έχουν αυτοπεποίθηση. Χαράζουν οι ίδιοι το μέλλον τους. Μπορούν. Θα αλλάξουν την Ελλάδα. Και όλοι σήμερα μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι και να έχουμε την αίσθηση ότι δημιουργούμε. Αλλάζουμε την κοινωνία. Δημιουργούμε μια Ελλάδα διαφορετική που πάει πιο ψηλά και πιο μπροστά». Προηγουμένως, ο υπουργός Μεταφορών Χρίστος Βερελής σε σύντομο χαιρετισμό του επισήμανε ότι τα κονδύλια του Γ' ΚΠΣ αρχίζουν πλέον να ρέουν κανονικά «παρά τη μεμψιμοιρία ορισμένων, παρά την κινδυνολογία ότι θα χαθούν κοινοτικά κονδύλια» και αναφέρθηκε με παραδείγματα και αριθμούς στο σύγχρονο σιδηρόδρομο που «θα βοηθήσει αποφασιστικά στο να υπάρχουν πλέον ανταγωνιστικές μεταφορές».
Ο ΔΥΤΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στο έργο το Δυτικού Σιδηροδρομικού Άξονα, ένα από τα 29 έργα προτεραιότητας της Ευρωπαïκής Ένωσης, που ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο της Ευρωπαïκής Επιτροπής Ρομάνο Πρόντι. Το έργο αυτό, είπε χαρακτηριστικά, θα ολοκληρώσει το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, θα ενώσει τα Γιάννενα με την Ηγουμενίτσα, την Κοζάνη με τα Γρεβενά και την Καλαμπάκα, θα ενώσει τα Γιάννενα με την Καλαμάτα. Στην κατεύθυνση δημιουργίας ενός σύγχρονου σιδηροδρόμου τις επόμενες ημέρες, όπως αποκάλυψε, το Υπουργείο Μεταφορών υπογράφει συμφωνία με την τουρκική κυβέρνηση, προκειμένου η Εγνατία Οδός να συνεχισθεί μέχρι την Κωνσταντινούπολη. Μια μεγάλη απόφαση, που είχε τη στήριξη τόσο του πρωθυπουργού όσο και της Ευρωπαïκής Ένωσης.
ΟΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΓΕΙΩΣΗ
Στο περιθώριο της επίσημης τελετής παράδοσης των νέων σιδηροδρομικών τμημάτων ο πρωθυπουργός Κων. Σημίτης είχε ολιγόλεπτη συνάντηση με το νομάρχη Λουκά Κατσαρό και το δήμαρχο Κων. Τζανακούλη, οι οποίοι, όπως προανήγγειλαν το Σάββατο, του έθεσαν το αίτημα της υπογείωσης των σιδηροδρομικών γραμμών στη Λάρισα αλλά και σειρά άλλων αιτημάτων για την επίλυση προβλημάτων που αφορούν τη λειτουργία του ΟΣΕ στη Λάρισα. Στις προθέσεις του πρωθυπουργού είναι η εξέταση του αιτήματος, γι' αυτό και δεσμεύτηκε ότι θα συζητηθεί με την ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, τόνισαν αργότερα σε κοινή δήλωσή τους οι κ. Κατσαρός και Τζανακούλης συμπληρώνοντας ότι θα παρακολουθούν από κοντά όλες τις εξελίξεις γύρω από το θέμα της υπογείωσης των γραμμών. Σύμφωνα πάντως με καλά πληροφορημένες πηγές, στο περιβάλλον του υπουργού Μεταφορών, στις 10 Φεβρουαρίου θα δημοσιευτεί από τον ΟΣΕ η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κατάθεση προσφορών για την εκπόνηση της τεχνοοικονομικής μελέτης, που θα διερευνήσει το συγκεκριμένο έργο ώστε να αξιολογηθεί και να εξεταστεί η προοπτική της δρομολόγησής του. Μετά από μια ώρα παραμονής στο κτίριο του σιδηροδρομικού σταθμού ο πρωθυπουργός, επευφημούμενος από τους συγκεντρωθέντες αλλά και από ομάδες νεολαίων του κυβερνώντος κόμματος, που είχαν σχηματίσει αλυσίδες έξω από το κτίριο, έφυγε για το στρατιωτικό αεροδρόμιο, απ' όπου αναχώρησε αεροπορικώς για την Αθήνα. Σημειώνεται ότι τον πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη συνόδευαν ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Χρίστος Βερελής και οι υφυπουργοί Εξωτερικών Γιάννης Μαγκριώτης, Μεταφορών Μανώλης Στρατάκης και Τύπου και υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού Τηλέμαχος Χυτήρης και ο περιφερειάρχης Μακεδονίας Ηλίας Λιακόπουλος, ενώ στο σιδηροδρομικό σταθμό τον υποδέχθηκαν οι υφυπουργοί Οικονομίας Νικ. Φαρμάκης, Υγείας Έκτορας Νασιώκας, Γεωργίας Φώτης Χατζημιχάλης, ΠΕΧΩΔΕ Ροδούλα Ζήση και Δημόσιας Τάξης Π. Τσερτικίδης, ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας Ι. Καρατζιώτης και οι πολιτικές και στρατιωτικές αρχές του νομού.
ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΗ ΜΕ ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Η νέα γραμμή Ευαγγελισμού–Λεπτοκαρυάς, μήκους 36 χιλιομέτρων, που εγκαινίασε και παρέδωσε στην κυκλοφορία χθες ο πρωθυπουργός, είναι διπλή, σηματοδοτούμενη με έτοιμη υποδομή ηλεκτροκίνησης και κατασκευάστηκε με βάση ό,τι πιο σύγχρονο σε υψηλή τεχνολογία, επιτρέποντας ταχύτητες μέχρι και 250 χιλιόμετρα την ώρα, μετά την ηλεκτροκίνησή της. Η νέα αυτή γραμμή περιλαμβάνει:
* Τις σήραγγες (που είναι οι μεγαλύτερες στην Ελλάδα) των Τεμπών, συνολικού μήκους 5,5, χιλιομέτρων και του Πλαταμώνα, συνολικού μήκους 4,3 χιλιομέτρων.
* Γέφυρες συνολικού μήκους 600 μέτρων περίπου, με σημαντικότερη τη σιδηροδρομική γέφυρα Πηνειού, μήκους 240 μέτρων.
* Παράλληλο οδικό δίκτυο με κατασκευή παράπλευρων δρόμων και ανισόπεδων διαβάσεων.
* Τη νέα γραμμή της παραλλαγής Αξιού, συνολικού μήκους 6 χιλιομέτρων, που περιλαμβάνει τη νέα γέφυρα Αξιού, μήκους 660 μέτρων.
Αποτέλεσμα της παράδοσης της νέας γραμμής, σε συνδυασμό με τις σήραγγες, είναι αυξημένες ταχύτητες, υψηλά στάνταρ ασφαλείας και νέα σημαντική μείωση του χρόνου ταξιδιού από τη Θεσσαλονίκη στο Δομοκό σε 1 ώρα και 35 λεπτά, από 3 ώρες και 1 λεπτό που ήταν το 1994. Η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα γίνεται πλέον σε 4 ώρες και 30 λεπτά, από 6 ώρες και 8 λεπτά που ήταν το 1994. Επισημαίνεται ότι με γοργούς ρυθμούς εκσυγχρονίζεται ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Έχουν ήδη παραδοθεί 377 χιλιόμετρα νέας διπλής γραμμής στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα, το συνολικό μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα είναι 483 χιλιόμετρα έναντι 510 χιλιομέτρων της αρχικής χάραξης. Παράλληλα, τίθεται σταδιακά σε λειτουργία η τηλεδιοίκηση, εγκαθίσταται η ηλεκτροκίνηση, ανακαινίζονται οι σταθμοί και μπαίνει σε κυκλοφορία νέο τροχαίο υλικό. Επιπλέον αναβαθμίζονται οι υπηρεσίες του ΟΣΕ προς τους επιβάτες.